کولر خودرو air conditioner

هوای خروجی از دریچه های تهویه در هر حالتی از اواپراتور عبور میکند.

با زدن دکمه A/C کلر را روشن میکنیم و طی فرایندی اواپراتور یخ میزند و در نتیجه هوای خروجی از دریچه ها خنک میشود.

برای یخ زدن اواپراتور باید شرایط زیر فراهم باشد.

به طور کلی در شرایطی که گازی را تحت فشار قرار دهیم (آن را فشرده کنیم) آن گاز ، گرم خواهد شد و اگر فشار گازی را کم کنیم  گاز سرد می شود ، از همین قانون گازها می توان برای خنک سازی اواپراتور استفاده شود،

یکی از مهم ترین ابزاری که به وسیله ان گاز را فشرده میکنیم ( کمپرسور ) نام دارد.

در شکل زیر مشاهده می کنید ، کمپرسور شماره ۱ ، به وسیله تسمه شماره ۲ به حرکت در می آید (تسمه شماره ۲ که به تسمه کولر معروف است ، قدرت خودر را از پولی میل لنگ موتور می گیرد) با چرخش کمپرسور توسط تسمه شماره ۲ ، کمپرسور ، گاز را از لوله شماره ۳ مکش کرده و به لوله شماره ۴ پمپاژ (ارسال) می کند ، به دلیل ارسال گاز به لوله شماره ۴ ، فشار لوله ۴ بسیار زیاد شده و این لوله به شدت گرم می شود ، سپس در نقطه ۵ ، شیر فشار شکنی قرار دارد (که اجازه عبور مقدار کمی از گاز را می دهد) ، فشار گاز پس از عبور از این شیر به شدت کاهش می یابد و این کاهش فشار باعث افت دمای گاز درون لوله می شود و گاز سرد می شود ، گاز سرد داخل اواپراتور شماره ۷ گردش می کند و اواپراتور را یخ می کند و سپس در ادامه لوله به کمپرسور برمی گردد تا مجددا ارسال (پمپاژ) شود.

 

 

نکته: همیشه یادتون باشه ماهی ۱ بار کلر ماشین رو روشن کنیم تا گاز کلر از بین نره

 

درشکل زیر نگاه کنید ،گاز توسط کمپرسور ۱ به لوله ۲ پمپاژ می شود و گاز درون لوله پرفشار و تا دمای ۸۰ درجه گرم می شود ، سپس گاز از کندانسور کولر شماره ۳ گذشته و با دمیدن هوای بیرون که توسط فن شماره ۴ ، گاز درون لوله تا دمای ۵۰ درجه خنک می شود و از لوله شماره ۵ به خشک کن شماره ۶ می رود ، خشک کن وظیفه رطوبت گیری آن را برعهده دارد ، پس از اینکه رطوبت گاز گرفته شد توسط لوله ۷ به شیر فشار شکن ۸ می رود و پس از اینکه فشار گاز توسط شیر فشار شکن کم شد ، دمای گاز منفی ۱۰ درجه می شود و از لوله ۹ به اواپراتور ۱۰ می رود ، فن تهویه اتاق (شماره ۱۱) هوای اتاق خودرو را از پره های اواپراتور عبور داده تا هوای اتاق خودرو را خنک کند ، گاز درون لوله مقداری گرم شده و دمای آن به ۵ درجه بالای صفر می رسد و از طریق لوله ۱۲ و سپس لوله ۱۳ ، توسط کمپرسور شماره ۱ مکش می شود

 

 

نکته:

۱-مدل استاندارد گاز کلر هر ماشین  و اندازه وزنی گاز هر خودرویی در بدنه همان ماشین نوشته شده است.

ولی تقریبا همه ماشینها از گاز R134a استفاده میشود

۲-کندانسور کولر را گاهی رادیاتور کولر نیز می نامند.

 

شکل واقعی را در شکل زیر می بینید (۱- اواپراتور) ، (۲- فن تهویه اتاق) ، (۳- کمپرسور) ، (۴- کندانسور) ، (۵- خشک کن) ، (۶- شیر فشار شکن).

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *